גיליון דצמבר 2015

 מה בגיליון העשירי

דבר העורכים

כשנתיים וחצי לאחר ייסודו, כתב העת "נתיבים" חוגג בשעה טובה ומוצלחת את פרסום גיליונו העשירי, ואנו מקווים ומצפים להמשיך ולפרסם את כתב העת, תוך ניסיון לאמץ לתוכו מאפיינים ותבניות של כתבי עת מודפסים.

לצד זאת, שאיפתנו, מיום ייסוד כתב העת, הייתה להיות "ורסטיליים" ומגוונים ככל האפשר. מטעם זה הקדשנו שלושה גיליונות לנושאים תמטיים, לצד גיליונות רגילים. שניים מהם עסקו בסוגיות בוערות או אקטואליות (מצב השירה והמשוררים והמלחמה ברצועת עזה).

הפעם ביקשנו להרחיק מעט לכת מן "הזרם המרכזי", הקנוני, ולהקדיש את הגיליון לסוגה (ז'אנר) שאין מרבים לעסוק בה בכתבי העת הספרותיים הקונוונציונליים. הנושא בו בחרנו הוא "עולמות אחרים". הגדרה רחבה זו, שהיא אמורפית מעט, באה לתת יד חופשית ככל האפשר ליוצרים מגוונים ככל האפשר, בכללם כאלה המקדישים את מרבית יצירתם לתחומים קנוניים, ואשר כשרונם מוכיח כי גם הסוגה שלפנינו ראויה להיחשב לקנונית.

כמפורט ב"קול הקורא" שפרסמנו, ההגדרה "עולמות אחרים" מקיפה יצירות בתחום המדע הבדיוני (מד"ב) הקשיח, יצירות המתארות מציאות חלופית למציאות החברתית/תרבותית, הפוליטית או האישית-פרטית, לצד יצירות מתחום הפנטסיה, בכללן כאלה השואבות את השראתן ממיתולוגיות קדומות ("שר הטבעות" הוא אולי הדוגמא המוכרת ביותר).

יוזכר כי בעבר התפרסמו בישראל מספר כתבי עת שהוקדשו ליצירות בתחומים אלה, הבולט שבהם היה פנטסיה 2000, בהם ראו אור סיפורים מקוריים של יוצרים ישראליים, בכללם של אחד משני עורכי כתב עת זה. כתבי עת נוספים ומשובחים נוסדו גם בשנות ה-90, אך כקודמיהם הם נסגרו.

מרבית היצירות בכתבי עת אלה היו סיפורים קצרים, לצד אמנות ויזואלית. בגיליון זה ביקשנו להעניק במה מרכזית לסוגה זו בעיקר בתחום השירה. שירה מתחום זה היא מעטה יחסית, והיא מחייבת יכולת ביטוי שונה מאשר בתחום הפרוזה המד"בית והפנטסטית, או בתחום האמנויות הוויזואליות. חשוב להדגיש, כי אנו חותרים לשירה, אשר על אף נושאיה הלא-קנוניים כביכול, איננה מתפשרת ואיננה נופלת מכל שירה אחרת.

ראוי לציין כי בגיליון זה מקומה של היצירה מתחום המד"ב הקשיח הוא קטן, בכלל זה בתחום הפרוזה, והיא נעה בעיקר בתוך ובשולי הכתיבה הפנטסטית והחלומית, ואף במספר מקרים מתקרבת לגבול הריאלי, גם כאשר הנושא הוא "מציאות חלופית". מכל מקום, ברבות מהיצירות ניכרת "קריצה אלגורית" כביטוי לכאב הנפש והתחבטויות התבונה של חיי הפרט לצד ביקורת סמויה על מציאות עולמנו וארצנו.

–  אנחנו מאחלים לקוראים הנאה.

           נעמה ארז ושמעון רוזנברג                                                  

  © כל הזכויות באתר  "נתיבים" שמורות למחברים ולעורכי כתב העת,  נעמה ארז – שמעון רוזנברג

    

4 מחשבות על “גיליון דצמבר 2015

  1. למעלה יש לך סרגל עם לשוניות שמסמנות את הנושאים. יש הניח את העכבר על נושא ונפרשים לך שמות הכותבים או האמנים. את מגיעה עם העכבר ולוחצת על השם שאת בוחרת ונפתחים השירים או הסיפורים שלו.

    אהבתי

כתיבת תגובה